Hoe zit de kartsport in elkaar? (Deel 1)

Iedereen weet wat karten is. Iedereen heeft wel eens gekart, en denkt ook te weten wat karten precies inhoud. Maar er zit een gigantisch groot verschil in karten op de indoor baan bij Coronel, en racen op echt internationaal circuit. Als er wordt gesproken over karten word er vaak snel vergeten dat deze 2 zoveel van elkaar verschillen. Maar hoe zit de echte karting wereld dan in elkaar, en hoe word deze sport beoefend? In dit blog ga ik uitleggen hoe de professionele wereld van karting in elkaar zit, hoe de wedstrijd weekenden eruit zien, en in grote lijnen vertellen welke wedstrijden er zijn en hoe deze worden verdeeld in klasses

Hoe is het karten eigenlijk ontstaan? De Amerikaan Art Ingels was gek van de autosport, maar kon het eigenlijk niet betalen. Hij bedacht daarom in 1956 dat hij ook best zelf een kart kon bouwen. Nadat Art Ingels zijn eigen kart had gebouwd is hij deze gaan testten op het parkeerterrein van Rose bowl. Rose Bowl was een American football stadion in Californië. Dit was de eerste echte kart die ooit gebouwd is. Bij het testen van deze eerste kart kwamen honderden mensen kijken wat Art Ingels gebouwd had. De eerste kart ooit gemaakt was gebouwd van buizen en de motor heeft hij van een grasmaaier, die Art Ingels bij een tweedehands winkeltje had gekocht, afgehaald.

Hoofdzaken

De kartsport word verdeeld door 2 hoofdzaken. Leeftijd en motorleverancier. Omdat karten een redelijk makkelijke versie is van autosport, is het mogelijk voor de jeugd om deze sport ook te beoefenen. Leeftijd is daarom 1 van hoofdzaken wat de kartsport verdeeld, om de sport eerlijk te houden. Rijders die jonger zijn dan 12 jaar oud word de “mini” klasse genoemd. Coureurs van 12 tot 15 jaar oud word de “junioren” klasse genoemd. Rijders boven de 15 jaar worden de “senioren” genoemd.

De 2de hoofdzaak is motorleverancier. Er zijn verschillende soorten motoren die worden ontwikkeld speciaal voor de kartsport. In de kartsport word alleen gebruik gemaakt van 2 takt en 4 takt motoren. Voor de jongere coureurs worden vaak 4 takt motoren gebruikt, omdat deze over wat minder vermogen beschikken. Voor de wat oudere coureurs wordt over het algemeen alleen 2 takt gebruikt. In deze 4 takt en 2 takt motoren zijn verschillende merken die deze motoren ontwikkelen. (Een beetje hetzelfde als Renault en Volkswagen die allebei verschillende motoren maken) Naast 2 takt en 4 takt is er ook nog verschil tussen automaat en schakel. De automaat motoren beschikken niet over versnellingen, en de schakel motoren wel.

Wedstrijden in de kartsport worden grotendeels georganiseerd op een manier waarbij de rijders allemaal gebruik maken van dezelfde motorleverancier. Er zijn 2 motorenleveranciers in de kartsport die het meest gebruikt worden, dit zijn: Iame en Rotax. Als er een wedstrijd verreden word, rijden alle rijders in het kampioenschap met 1 van deze motoren. Dit kan afhangen van welk kampioenschap je rijd, en welk merk jij gekozen hebt om mee te rijden. Ik rijd zelf met het merk Iame, en met dit merk word het Nederlands kampioenschap verreden. Maar er zijn ook Nederlands kampioenschappen die rijden met het merk Rotax, en hier word alleen met Rotax gereden. Zo worden alle kart wedstrijden over hele wereld georganiseerd. Zo blijft de sport eerlijk en is er geen verschil op motorisch gebied.

Chassis merken, Teams en Organisaties

Chassis merken

De kartsport is gigantisch groot over de gehele wereld, en heel veel mensen weten hier niet van. Ik zeg altijd: Dit wereldje is zo klein, totdat je de wereld betreed. Er zijn zo veel zaken die de kartsport maken tot wat het nu is, dat het niet allemaal in dit blog zal passen. Maar er zijn wel grote lijnen die dit duidelijk kunnen maken.

In de kartsport ben je afhankelijk van je materiaal. Natuurlijk motorisch….maar dat niet alleen. De kart word opgebouwd door middel van een Chassis. Het chassis is het buizenstel en heeft werking op het gedrag van de kart. Op het chassis word de motor gemonteerd, de rijders stoel, pedalen, benzine tank en de benodigdheden die nodig zijn om de motor te kunnen laten draaien. Het chassis is een erg belangrijk onderdeel in de kartsport. Niet alleen maakt het de kart compleet, het bepaald ook nog eens hoe de kart zich gedraagt op het asfalt. Er zijn namelijk heel veel verschillende soorten merken en fabrieken die deze chassis ontwikkelen. Een chassis merk ontwikkeld ieder jaar een nieuw frame, die verbeteringen zou moeten mee brengen vergeleken bij het chassis van het jaar daarvoor.

Om een voorbeeld te geven. Mijn kart is opgebouwd met het chassis merk”topkart” en het motormerk “iame“. Maar er zijn nog tientallen andere merken frames. Het ene merk maakt het frame zachter, en het andere merk veranderd weer de manier hoe de buizen aan elkaar gelast zijn. Elk detail waar de fabrieken aan werken heeft impact op hoe het chassis reageert op het asfalt, daarom is er ook verschil in met welk merk je zou willen rijden. Kampioenschappen worden niet verdeeld in chassis merken, alleen motoren zoals uitgelegd hierboven. Je kan dus met elk merk deelnemen aan wedstrijden.

Teams

In de kartsport zitten heel veel verschillende teams gevestigd. Teams kunnen heel groot, en heel klein zijn. Je kan als rijder individueel deelnemen aan wedstrijden, of onder begeleiding van een team. In het team kunnen meerdere rijders zitten die voor het team uitkomen tijdens wedstrijden. Ik rijd voor het team Sturgis Racing, en samen met nog 8 andere rijders racen wij wedstrijden onder de naam van dit team. En zo zijn er per wedstrijd heel veel teams die deelnemen aan het evenement, en proberen hun rijders vooraan het veld te krijgen. Internationale teams zijn vaak van de chassis fabrieken. Het merk Topkart waar ik mee rijd, heeft ook een internationaal team. Dit noemen wij een fabrieksteam. Het team is onder leiding van het fabriek die deze chassis ontwikkelen en verkopen. Wij zijn geen fabrieksteam, maar een team opgericht door Sturgis Lammes. Hij is de teambaas, en hij beslist met welk merk wij de wedstrijden rijden.

Fabrieksteams zijn vaak gigantisch groot. De kosten voor het rijden voor zo’n team kunnen in de duizenden euro’s liggen…Per weekend. Racen voor een fabrieksteam op internationale grond word bloed serieus genomen. Daarom neemt het rijden voor een fabrieksteam ook veel druk met zich mee. Er worden prestaties verwacht van de rijders die rijden voor het team. Het Chassis merk wilt laten zien dat zei de beste zijn, en dit zorgt voor hogere verkoop cijfers. Fabrieken werken keihard om de aller beste frames te ontwikkelen, om te kunnen winnen op de aller grootste wedstrijden van de hele wereld. Van Europese wedstrijden tot wereld kampioenschappen.

Organisaties

Organisaties in de kartsport zijn erg belangrijk. Deze organisaties “organiseren” de wedstrijden voor alle rijders die willen deelnemen. Over de hele wereld zijn er veel verschillende organisaties. Van club level organisaties, tot Nationale organisaties, Europese en de organisaties die wereld kampioenschappen organiseren. Een van de hoofd organisaties is de FIA. De FIA is de organisatie die alles op het gebied van motorsport leidt. De FIA is vergelijkbaar met de FIFA van voetbal. De FIA is de hoofd organisatie van de motorsport. En onder de FIA staan de kleinere organisaties die toestemming van de FIA hebben om deze wedstrijden te mogen organiseren. (De KNVB van voetbal is een mooi voorbeeld). Het Nederlands kampioenschap waar ik mijn wedstrijden rijd, wordt georganiseerd door de KNAF. De KNAF is de hoofd organisatie die alle motorsport evenementen organiseert in Nederland, en dus ook het NK. Officieel heet NK de KNAF Cup.

In deel 2 van dit blog ga ik verder in over de opbouw van een wedstrijd weekend, en hoe een raceweekend verloopt. Een wedstrijd in de kartsport wordt namelijk verdeeld over 3 dagen, wat bij andere sporten vaak 1 dag is. Ook zal ik uitleggen hoe de wedstrijd word gestart, en hoe de punten telling werkt voor een kampioenschap. Dat allemaal in deel 2 van dit blog. Volgende week zal ik deze online zetten!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.