Race Report – Ronde 1 van het Nederlands Kampioenschap – Karting Des Fagnes Mariembourg

De eerste race van een vreemd 2021 seizoen is een feit. 3 tm 6 Juni waren we met het team aanwezig voor de eerste ronde van het Nederlands kampioenschap op het Belgische circuit Karting Des Fagnes. Dit internationale circuit wordt voor grote evenementen gebruikt, en dus ook het begin punt van het NK. Het weekend verliep erg moeizaam met temperaturen die bijna de 30 graden haalden. Het was een zwaar weekend waar we veel informatie hebben opgedaan, en waar ik als rijder erg veel van heb geleerd.

Het weekend is verdeeld in series. Doordat er erg veel inschrijvingen waren, werd er niet 1 finale gereden, maar werd deze verdeeld in een halve finale, en de resultaten van de halve finale bepaalde in welke groep je de finale zou rijden: Finale A of Finale B. De kwalificaties vonden plaats op dezelfde dag van de races zaterdag, en de vrije training sessies waren op de vrijdag voor het weekend

Vrijdag – Training sessies

Aangekomen op ons vakantie park kregen we de tijd om bij te komen van een lange reis naar het circuit. De volgende dag (Vrijdag) waren de eerste vrije training sessies waarbij we ons konden klaar maken voor het weekend. Omdat wij als team niet zijn wezen trainen als voorbereiding voor het NK liepen we al achter op de rest van het veld, die wel de benodigde data heeft kunnen verzamelen de weekenden voor de wedstrijd. Er was veel werk aan de winkel dus.

Omdat ik het seizoen sterk en goed voorbereid in wilde gaan, heb ik meegedaan aan aantal testraces voor het NK. Deze races liggen qua niveau wat lager, maar het is een goede voorbereiding. Tijdens deze races kwamen we er achter dat het vertrouwen in mijn chassis en afstelling wat achteruit gegaan was. Ik had niet meer hetzelfde gevoel als voorgaande trainingen, en durfde ook niet meer zoveel. Dit gevoel was erg frustrerend, maar daar waren de testraces voor. Maar helaas zijn we met hetzelfde gevoel het NK weekend ingegaan. De kart deed niet meer 100% wat ik wilde. We hadden de vrijdag 6 trainingssessies van 20 minuten om dit probleem voor de zaterdag op te lossen, en dat is niet helemaal gelukt.

Zaterdag – warm-up & Kwalificatie

De vrijdag was verlopen en de training sessies waren klaar. We hadden op de zaterdag nog 1 warm-up sessie om nog de laatste aanpassingen te doen voor de wedstrijd. In de warm-up sessie is het gelukt om nog wat snelheid te vinden, en het voelde redelijk goed aan. Na goed overleg met mijn coach en monteur, zijn we met positieve gevoelens de kwalificatie ingegaan. Ik koos ervoor vooraan te starten om zo veel mogelijk in vrije lucht te kunnen rijden. Maar helaas was dit niet van lange duur. Na 2 bochten in de kwalificatie moest ik de kart stop zetten vanwege een motorisch probleem. Dit betekend…. Laatste starten in alle heats van de dag. (De positie waarin je kwalificeert is de start positie van alle races) Erg zonde… We gingen dus uit van een inhaalrace.

Race 1

In race 1 heb ik veel goed kunnen maken. Vanaf mijn P22 positie ben ik geƫindigd op de 15de positie. Een redelijk resultaat. De kart en chassis daarin tegen werkte nog steeds niet 100% mee met waar ik aan gewend ben. Ook kwamen we nog heel wat snelheid op de rechte stukken te kort vergeleken met andere rijders. Toch heb ik alles eruit gehaald wat erin zat, en was ik tevreden met het resultaat

Race 2 – Halve finale

Race 2 verliep hetzelfde als race 1. Veel plekken goed kunnen maken, maar nog steeds niet de snelheid kunnen volgend van de rijders vooraan. Een P16 was het beste haalbaar. Helaas vanwege een klikbumper heb ik een tijdstraf van 5 seconde gekregen, waardoor ik alsnog P20 ben gefinisht. Dit was erg zonde, want in de Finale telt je kwalificatie positie niet mee met de start positie. Als ik geen penalty had gekregen, hadden we wat meer voorin kunnen starten

Race 3 – Finale

Na lang gewacht te hebben kregen we te horen dat we in de A finale mochten starten, maar helaas door klikbumper weer helemaal achteraan P33. Ik had niks te verliezen en koos er voor om nogmaals alles eruit te halen wat erin zit. Ik had een erg goede start en won heel wat plekken bij de start. Een aantal rondes verder won ik nog een aantal plekken. En na verloop van de race was mijn snelheid wel gezet. Ik kon niet harder dan ik op dat moment ging. De snelheid van de rijders voor mij was te snel voor mijn pace, en zat dus vast in het veld. P21 ben ik uiteindelijk over de streep gekomen. De resultaten van de finale zijn ook de eindresultaten van het weekend. P21 van de 40+ rijders in de senioren klasse.

Het was tijd om te reflecteren op een lastig weekend. Na een hele goede winter gehad te hebben met trainingen en testen, wisten wij als team dat er zeker meer in had gezeten. Ook als de kwalificatie beter was verlopen had het weekend er heel anders uitgezien. Het is nu tijd om uit te vinden waar de problemen zitten, en hoe we deze kunnen oplossen. Komende trainings weekenden is dat ons hoofd doel. Onze snelheid terug vinden, en terug komen voor Race 2 van het Nederlands kampioenschap!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *